zondag 9 december 2012

Chia Farmacia SS. Annunziata

Chia is echt mijn all time favorite geur en daarom wil ik jullie er meer over vertellen. Veel van jullie zullen nog nooit van deze geur of laat staan het merk gehoord hebben want de Farmacia SS. Annunziata geuren zijn ook maar op enkele plaatsen in Nederland verkrijgbaar. In de Benelux worden de geuren van Farmacia geïmporteerd door The Scent Company. Ik wil jullie eerst kort iets vertellen over het merk omdat het een interessante geschiedenis heeft.



Het verhaal van Farmacia SS. Annunziata begint in het jaar 1561. In 1561 verhuist de apotheker en kruidendeskundige Domenico di Vincenzo di Domenico Brunetti, lid van het Gilde van Medici en Apothekers, zijn apotheek naar het huidige gebouw. Hiervoor was het een vergelijkbare winkel, die gerund werd door Benedictijnse nonnen van Santa Nicolo. Dit is de eerste keer dat er gesproken wordt over het ontstaan van Farmacia SS Annunziata.
 
Tijdens de Franse bezetting van Toscane, aan het begin van de 19e eeuw, verdwijnen de documenten van deze orde en de apotheek wordt na de Benedictijnse nonnen door verschillende apothekers gerund. Tot dat het in het bezit komt van de Azzerlini familie, al drie generaties runnen zij de apotheek en dus ook het merk Farmacia SS Annunziata.



Deze apotheek is nog steeds gevestigd in Florence aan de Via dei Servi. De karakteristieke witte plafonds en donkerkleurige houten balken en kasten herbergen de producten, die nog steeds door de apotheek zelf worden bereid. Een familiebedrijf dat op ambachtelijke wijze, met moderne technieken, niet alleen kruiden preparaten en huidverzorging produceert, maar ook een bijzondere range aan geuren heeft gecreëerd.
 
Geuren met namen, die verraden dat ze inspiratie hebben gevonden in Griekenland: Isos, Sofron, Takis, Hyle. De aantrekkelijke geuren zijn ontwikkeld met gevoel voor traditie en met een oog voor wat nieuw is in de wereld van de geuren.


Farmacia heeft verschillende heerlijke geuren maar Chia is mijn favoriet. Het is een eau de parfum met een heerlijk warme geur. Als ik dit ruik dan word ik ook werkelijk waar echt vrolijk. De geur van Chia blijf je ook echt ontzettend lang ruiken en vaak als ik deze in de middag gebruik ruik je hem de volgende ochtend nog op mijn huid.



Chia word beschreven als een extravagante, verleidelijk en aromatische geur die charme en elegantie uitstraalt en bevat een prachtige geurige samenstelling die is gemaakt van amandel, sinaasappel, roos, suikerspin, vanille, amber en muskus noten. Vooral in de winter en herfst maanden draag ik deze geur eigenlijk non stop. De flacons van Farmacia zien er misschien voor somige wat saai uit maar ze hebben juist die authentieke apthekers look behouden en dat maakt het weer speciaal. Chia is in Nederland alleen verkrijgbaar in 100 ml en kost € 96,- en dat vind ik persoonlijk helemaal niet duur voor zo'n kostbaar product van een merk met een geweldig rijke geschiedenis.



Naast de parfum zelf heeft de geur ook een eigen douchegel en bodycream maar helaas kun je deze niet zo gemakkelijk krijgen in Nederland. Als ik de douchegel bestel duurt het ongeveer 3 maanden voordat ik deze op kan halen bij een verkooppunt van Farmacia in Eindhoven. Deze body producten hebben natuurlijk dezelfde geur als het parfum en zorgen er voor dat je nog langer kunt genieten van de geur van Chia. Voor 500 ml douchegel betaal je € 29,- en 200 ml bodycream kost € 46,-


Natuurlijk weten jullie nu nog niet hoe de geur ruikt maar ben je een keer in de buurt van een verkooppunt van Farmacia ga dan zeker even kijken want er zit voor iedereen wel een geschikte geur in het assortiment van Farmacia. Op de website www.thescentcompany.nl kun je zien waar bij jou in de buurt het dichtstbijzijnde verkooppunt te vinden is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten