maandag 18 mei 2015

Restaurant Las Palmas Rotterdam by V.iev

Samen met mijn vriend Max een dagje Rotterdam aangedaan. Met in ons achterhoofd een diner bij Herman den Blijker's Las Palmas. 4 uur voor aanvang nog even door de foodmarket gelopen om de laatste lekkernijen te kopen voordat we daadwerkelijk mochten gaan genieten bij dit fantastische restaurant. Een tikkeltje nerveus maar daarentegen ook weer een gezonde spanning.
Ik ben namelijk een groot fan van Herman den Blijker.


Klik op de foto voor de Facebookpagina van Restaurant Las Palmas





Maaike Dogan, de foodmarket, Obba's: een heerlijk leuk en behaaglijk kraampje en tussen alle andere in viel mij gelijk al deze mooie verschijning op. Ik sprak haar aan en blufte me er gewoon doorheen. Weet u toevallig of Herman vanavond moet werken bij Las Palmas? Gelijk een enthousiast antwoord: Ohh dat weet ik niet Meid, maar ik zal hem eens een berichtje sturen! Oke hoorde ik dit nu goed? Maaike liet mij de berichtjes lezen en gelijk gaf Herman haar respons met een telefoontje. Wacht zei ze ik zal je haar even geven. Dat gebeurd mij ook niet iedere dag dat ik DE Chef zelf kon spreken. Helaas was Herman zelf niet aanwezig in zijn gewaardeerde restaurant, maar stelde me gerust dat we niets tekort zouden komen als we om 18.30 zouden arriveren. Een kleine 10 minuten en een paar rode wangen later, bedankt we Maaike hartelijk en zijn we onderweg gegaan naar het befaamde restaurant Las Palmas.

Gelegen aan de mooie Wilhelmina Kade, Kop van Zuid te Rotterdam. Van buiten doet het aan als een fabrieksgebouw, maar de ambiance van buiten naar binnen laat zien dat je je meteen welkom voelt. Een aankomst met een wel gewaardeerden gastheer: Dhr Reijmers, perfect in zijn werk, oog voor detail en gevoel voor humor met een knipoog. Met een stevige hand en het voorgaan om ons te begeleiden naar onze plaatsen werden we al snel verrast met een heerlijke fles S.A. Champagne brut “Blanc de Blancs” Michel Genet van Herman zelf en twee enthousiaste koks die voor ons speciaal gingen koken die avond. Geen kaart maar wel veel verrassingen.

Dit noemt zich ook wel de bouillabaissebar. Een intiem samenzijn van 2 privé koks en de gasten. Max en ik lieten het maar lekker over ons heen komen. Onze avond kon al niet meer stuk door de gastvrijheid de sfeer en de heerlijke champagne. We hebben die avond 8 gerechtjes geproefd. Een smaaksensatie van zoet en zout, afgewisseld met verschillende kruiden en specerijen. Ik ben zelf geen moeilijke eter en door de verschillende stijlen van ieder gerecht was het een cadeautje op je bord.



Voor ons stond een enorme oven waar de koks dankbaar gebruik van wisten maken. De warmte van de Josper grill oven, is een elegante combinatie tussen grill en oven in één. Het werkt voor 100% op houtskool en dat zie en proef je echt van je bord. De smaak is zo intens dat je het gevoel hebt dat je in het buitenland boven een kampvuur je eten laat grillen. 

Het is daarom ook een uniek design van een gesloten barbecue. De koks vertelde dat deze oven op 500 graden stond en dat was te voelen op je kruk aan de kleine bar waar we meteen plaats mochten nemen. De bediening deed niks onder aan het restaurant. Ieder wist zijn taak en plek en het liep (zoals ik stiekem wel verwacht had) op rolletjes. Ook werd er onder elkaar gecommuniceerd met portofoon headsets. Ideaal als het wat drukker is in het restaurant. De kleding keuzen voor het personeel was netjes, verzorgd en strak afgestemd op elkaar. Ik let graag op details en zag dat de kleding ook vrij kon ademen. Dit uitte zich door de gaatjes die zich bevonden op de arm delen van het personeel, goede uitvinding en mooi weggewerkt. 

Klik op de foto om naar de website te gaan van Restaurant Las Palmas


Ik kan met recht zeggen dat ik zeer onder de indruk was van dit fantastische restaurant. Herman heeft zichzelf overtroffen met goed opgeleid en vriendelijk personeel, een gastheer met allure en een voorbereiding van grote klasse. Ik kom zeker nog eens terug, want dit restaurant is er 1 voor in de boeken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten